نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





درباره اورست
افتخاري با عنوان ايستادن بر بام دنيا


قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر از سطح دريا ، بلندترين نقطه زمين محسوب ميشود . اين كوه كه در جنوب قاره آسيا در بخش هاي مرزي نپال و چين بوده ، يكي از قله هاي رشته كوه هيمالياست كه به بام دنيا نيز مشهور است . اگرچه به گفته بسياري از كارشناسان رشته كوهنوردي فتح قله اورست آسانتر از رسيدن به قله هايي نظير K2 است ،اما به هر حال رسيدن به مرتفع ترين نقطه روي زمين براي خود ركوردي است كه بسياري از كوهنوردان آن را به اشكال مختلف براي خود به ثبت رسانده اند .

نام محلي كوه اورست ، شومولونگما به معني (الهه مادر برفها) است . مسير جبهه جنوبي امروزه به عنوان پرطرفدارترين مسير براي دستيابي به اورست در آمده است . اردوهاي پيش بيني شده در اين مسير ۴ كمپ است كه آخرين آن براي حمله نهايي در ارتفاع ۷۹۰۰ متري برقرار ميشود . اكثر كوهنوردان از اين نقطه به بعد براي صعود قله از ماسك و اكسيژن استفاده ميكنند .
كاشف اورست
در سال۱۸۵۲ و در زمان اشغال هندوستان توسط انگليسيها يك هندي به نام رادهانات سيكدهار كه رياضي دان بود كشف كرد كه اورست بلندترين قله جهان است ، اما سلطه استعمار بر هندوستان آن قدر سنگين بود كه نام اين قله از اسم سر جورج اورست ، نقشه كشي كه جغرافياي هندوستان را بررسي ميكرد ، گرفته شد .
اولين ناكامي
از تاريخچه تلاش براي فتح اورست اطلاع كافي در دست نيست ، اما گفته شده كه اولين تلاش بزرگ و ناكام براي فتح اورست در سال ۱۹۲۴ و به وسيله جورج مالوري انگليسي كه پيشتاز ۳ تيم براي فتح اين قله بود انجام گرفت ، ولي متاسفانه وي به همراه همنوردش اندرو اروين در اين تلاش بزرگ جان خود را از دست دادند . مالوري به هنگام مرگ تنها ۳۸ سال سن داشت .
اولين صعود
اولين انساني كه توانست با موفقيت قله اورست را فتح كند ، ادموند هيلاري ، كوهنورد نيوزلندي بود . او از دوران كودكي راهپيماي بسيار خوبي بود و هر روز مسير ۲ ساعته مدرسه را پياده طي ميكرد . هيلاري اما در مسير بيكار نبود و براي خود مطالعه ميكرد . اين اسطوره بزرگ از ۱۶ سالگي با كوهنوردي آشنا شد و احساس كرد كه از توانايي خاصي براي اين مهم برخوردار است . اين گونه بود كه او به كوهنوردي علاقه پيدا كرد و در سن ۳۴ سالگي دست به كاري بزرگ زد تا توانايي هاي خود را به جهانيان اثبات كند . او يك روياي بزرگ در ذهن داشت و آن رسيدن به قله اي بود كه انساني نتوانسته بود بر آن گام بگذارد ؛ هدف او اورست بود . در اين سفر ماجراجويانه شرپا ، تنسينگ نورگي ، از ساكنان همان منطقه همراه هيلاري بود . در ساعت ۱۱:۳۰ بیست و نه ماه مي سال۱۹۵۳هيلاري موفق به فتح اورست شد . اين كوهنورد نيوزلندي و يار همراهش از مسير يال جنوب شرقي و با عبور از آبشار يخي ، كمپ غربي و لوتسه فيس به قله رسيدند . نخستين فاتح اورست در روز ۱۱ ژانويه ۲۰۰۸ در بيمارستان شهرداري آوكلند از دنيا رفت .
پيرترين فاتح
در سال ۲۰۰۵ تاكائو آراياما كوهنورد ژاپني موفق شد با داشتن ۷۰ سال و ۲۲۵ روز سن به قله اورست صعود كند و نام خود را به عنوان پيرترين فاتح اورست به ثبت برساند . تاكائو آراياما را در اين صعود ، ۶ راهنماي بومي از نپال و ۵ كوهنورد ژاپني همراهي كردند .
سريع ترين اسكي
بوئي چيرو ميوراي ژاپني كه در سن ۶۰ سالگي از كوهنوردي بازنشسته شده بود در سال ۲۰۰۳ بار ديگر به اورست بازگشت تا به عنوان مسن ترين فاتح دست يابد . ميورا با ۷۰ سال و ۲۲۲ روز سن به خواسته خود جامه عمل پوشاند . وي نخستين كسي است كه در سال ۱۹۷۰ مسير لوتسه فيس را (جبهه غربي لوتسه ، در مسير صعود جبهه جنوبي اورست) در كمتر از ۲ دقيقه اسكي كرد و جان سالم به در برد . البته ۲ سال بعد ركوردش شكسته شد ، اما ظاهرا ميورا بار ديگر قصد دارد براي بازپس گرفتن ركوردش به زودي به اورست بازگردد . بايد منتظر بود و ديد پيرمردهاي ژاپني تا كجا پيش خواهند رفت .
نخستين صعود بدون اكسيژن
در تاريخ هشتم ماه مي سال ۱۹۷۸ اتفاق نادري در تاريخ كوهنوردي جهان به وقوع پيوست . در اين روز راينهولدمسنر ايتاليايي و پتر هابلر اتريشي بلندترين نقطه كره زمين را بدون ماسك تنفسي فتح كردند . تنها سودايي بزرگ ميتواند پاسخگوي چنين عمل جسورانه اي باشد . اين دو بدون آنكه از ماسك اكسيژن استفاده كنند ، موفق به فتح رفيع ترين نقطه جهان شدند . بسياري از كارشناسان اين عمل را خودكشي تلقي كردند .
سرماي زير ۴۰ درجه سانتيگراد ، زوزه بادهاي طوفاني و هزاران هزار مشكل ديگر در راه آنها وجود داشت . اكثر كوهنوردان حتي با ماسكهاي اكسيژن هم تاب چنين شرايطي را نياوردند و بازگشته اند ، اما مسنر و هابلر خيال بازگشت نداشتند . حدود عصر بود كه سرانجام مسنر و هابلر برفراز قله اورست رسيدند ، اما با وجود اينكه اين فتح ، انقلابي را در تاريخ كوهنوردي پديد آورد ، كمتر كسي از آن استقبال كرد . از آن زمان تا كنون قله اورست ۳هزارو ۷۰۰ بار ديگر فتح شد ، اما تنها ۴درصد از اين تعداد حاضر شدند مانند مسنر و هابلر از ماسك اكسيژن صرف نظر كنند .
جوان ترين فاتح
جوان ترين انساني كه تاكنون موفق به فتح اورست شده يك راهنماي محلي ۱۵ ساله بوده كه در سال ۲۰۰۳ موفق به اين مهم شد . البته بسياري از سايتها از سامانتا لارسون ۱۸ ساله به عنوان جوانترين فاتح نام برده و برخي ديگر درخصوص صعود يك نوجوان ۱۷ ساله فرانسوي به اورست در سال ۱۹۹۰ خبر داده اند .
نخستين زن
جونكوتاباي ژاپني در روز ۱۶ ماه مي سال ۱۹۷۵ از جبهه جنوبي موفق شد به قله اورست برسد تا نام خود را به عنوان اولين زن فاتح اين قله به ثبت برساند .
نخستين مردان ايراني
۴كوهنورد به نامهاي حسن نجاريان ، زنده ياد محمد اوراز ، حميد اولنج و جلال چشمه قصاباني اولين فاتحان ايراني و مسلمان قله اورست بودند .
نخستين زنان ايراني
فرخنده صادق و لاله كشاورز به عنوان اولين زنان مسلمان و ايراني در سي ام ماه مي سال ۲۰۰۵ ميلادي (۹خرداد ۸۴) در سفري ۱۰ هفته اي كه با هواي بد و سقوط بهمن همراه بود موفق به فتح قله اورست شدند .
نخستين معلول
تام ويتاكر آمريكايي كه در يك حادثه رانندگي پاي راست خود را از دست داده بود با همتي عالي و با كمك گرفتن از يك پاي مصنوعي در روز ۲۷ مي سال ۱۹۹۸ موفق به فتح بام دنيا شد . وي در ۴۷ سالگي نخستين معلولي كه به اورست صعود كرد نام گرفت .
نخستين نابينا
اولين و تنهاترين نابينايي كه موفق به فتح اورست شد اريك ويلهنماير آمريكايي بود كه در تاريخ ۲۵ مي سال ۲۰۰۱ موفق به انجام چنين كاري شد . وي در هنگام فتح اورست ۳۱ سال سن داشت.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 21 بهمن 1389برچسب:, ] [ 10:36 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 80
بازدید کل : 72714
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2